همین اول بگم به نظم این فیلم نمایش یک تجربه دست اول از فیلمساز برای خودش یا یک شخص بسیار نزدیک به اوست.یعنی تجربه اینچنینی یک شخص  از معلمی یا استادی کاملاً مشابه این استاد موسیقی فیلم است.

دیمن پسر متزل است.این را بخوبی از همان ابتدا با ناتوانی در ارتباط کلامی با دختر فروشنده در سینما و با پدرش می توان دید.او خود را بخشی از اجتماعه دور و برش نمی بیند.شاید بزرگ شدن بی مادر مهمترین عامل این تزل است.اما دیمن عشقی عمیق و آرزویی برای موسیقی دارد.شاید اگر این استاد سادیستیک مقابلش سبز نمی شد او هرگز به ارزش خود پی نمی برد.فیلم بیشتر تلاش دیمن برای شناخت عمیق خود و ارتباطش با جامعه است.

استاد سخت گیر داستان اصلاً اصل قصه نیست فیلم داستان تلاش یک نابغه برای باور خود است و یک آنتاگونیست قوی همیشه ابزاری برای ارتقای قهرمان است.

سرنوشت مقابل قهرمانان مشکلاتی سخت قرار می دهد تا جنم آنها را بسنجد و این مشکلات فقط ابزاری برای ارتقای او هستند.پس این درست نیست که روش استاد درست بوده است.بلکه برای رهایی دیمن از خود وجود چنین شخصی لازم بوده است.

موسی برای رهبری به فرعونی نیاز داشته است نه آن که فرعون کارش درست بوده است.این مثل برهان خلف است ما نقیصی را در نظر می گیریم تا راه درست مسأله را بیابیم.

دیمن توسط استاد می شکند اما برخواستنش از نتیجه خودش است.اگر برنمی خواست آیا باید این شکستن را ارج نهیم؟

آنان که روش استاد داستان را ستایش می کنند بسیار شبیه فاشیستها سخن می گویند.فاشیسم از دل انسان برتر نیچه برخواست.اینکه جامعه باید با بی رحمی خود را پالایش کند تا بهترینها بمانند و جامعه صعود کند.در این جامعه ضعفا زیر پا له می شوند و بدون توجه به دلایل ضعف نابود می شوند.این عدالت است این انسانیت است یا تفکری سودمحور که نتیجه راه را توجیه می کند.این آدمها سود محور چون از راه اشتباهشان نتیجه ای گرفته اند مست غرور فریاد پیروزی سر می دهند اما گریه های هزاران انسان لگدکوب شده را بی ارزش می دانند.

دیمن می شکند اما برخواستنش شکوهمند است این عروج نبوغ است.نبوغ اصیل هرگز نابود نمی شود.ممکن است دیر و کمرنگتر نمایان شود اما اثر خود را می گذارد.استاد موسیقی فقط ابزار سرنوشت برای عروج دیمن است.

روشهای تربیتی باید عمومیت داشته باشند و اکثریت را ارتقا دهند نه انکه به استثنا ها بسنده کنند.جامعه ای که فقط قله را ببیند و از راه غافل باشد.ممکن است مدتی موفق شود اما پایدار نمی ماند.موتزارت اگر موتزارت شد به خاطر سیل شنواندگان متوسط حالی است که رویا و عشقشان را در او می جویند.اگر همه برای نوابغ فدا شوند دیگر نابغه بودن چه ارزشی دارد.

دیمن عروج کرد نه به خاطر روش درست استاد بلکه به خاطر تن دادن خودش به سختی تحقیر تا ناخاصی وجودی اش را پاک کند.

شلاق فیلم بی نظیری در ستایش باور به خود است و آنان که تفاسیر اضافه بر فیلم سوار می کنند اشتباه می کنند.

در ضمن من هم عاشق جاز هستم بخصوص عاشق صدای ترومپتها و ضرب درام .جاز شکوه مند و بیهمتاست.این فیلم شاید یکی از بهترین فیلمها با محوریت موسیقی است.

برترین فیلمهای سال 2018 از نگاه شخصی

نقدی بر فیلم پسران میان درختان ساخته نیکولاس ورسو

نقد فیلم 15 و 17 دقیقه به پاریس ساخته کلینت ایستوود

خالق فیلم‌های دیوانه‌ای از قفس پرید، رگتایم، آمادئوس و اشباح گویا – میلوش فورمن- درگذشت

نقد و بررسی دو فیلم پست(استیون اسپیلبرگ) و من تونیا(کریگ گیلسبی)

نقد فیلم شکل آب ساخته گیلرمو دل تورو

نقدی بر سه فیلم سال 2017

دیمن ,استاد ,فیلم ,یک ,جامعه ,درست ,است این ,می کنند ,بوده است ,به خاطر ,خود را

مشخصات

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

آموزش سالیدورک 2019 مدلسازی پیشرفته مونارک انجمن علمی بخش تاریخ دانشگاه شیراز بتا کلیپ بانک لینک های دانلود فیلم ، دانلود سریال و دانلود آهنگ میباشد. دانلود رایگان فیلم و سریال با لینک مستقیم سریال های شبکه نمایش خانگی مرجع تخصصی اخبار شهری تکنو تقویم فارسی مه یاس دانلود فیلم و سریال و آهنگ